Simon Gábor: A Fidesz 4 milliárdos hiányt hagyott az MVK-nál

Megosztás

A Velünk a Város frakcióvezetője sajtótájékoztatón beszélt az MVK helyzetéről, a korábbi és aktuális nehézségekről, illetve arról, hogy a cég állami támogatás nélkül is képes elkerülni a sztrájkokat és működni, szemben például a MÁV-val.

Sok kritika éri Miskolc tömegközlekedését, azonban a kialakult helyzetért leginkább a korábbi városvezetés és a kormány okolható.

Simon Gábor emlékeztetett az előző városvezetés által örökül hagyott 4 milliárd forintos hiányra, amely tételt elődeik az MVK felé nem rendeztek, valamint felidézte azt a gázüzemű buszokra évekkel ezelőtt megkötött lízingszerződést, mely a vállalatnak jelenleg is évi 700 milliójába kerül. Holott – mutatott rá – ugyanezeket a járműveket Kaposváron EU-s pénzből vásárolták meg.
 
További nehézséget okozott a vállalatnak az is, hogy 2019-et követően a kormány nem folyósította a város tömegközlekedésének járó évi 500 millió forintot. Ez az inflációnak köszönhetően idén már 750 millió forint hiányt jelent. Arról, hogy miért került nehéz helyzetbe a cég, mi is részletesen írtunk egy tegnapi cikkünkben, ha a további tényezőkre is kíváncsi, akkor itt olvashat róluk.

Simon Gábor hangsúlyozta, hogy a tömegközlekedés kiemelten fontos számukra ezért soha nem látott összeget fordítanak idén a területre. Miskolc idei költségvetéséből közel 5 milliárdot fognak a közösségi közlekedésre fordítani. Mindez olyan volumen, mintha valamennyi miskolci családnak adnának 100 ezer forintot.

A frakcióvezető külön kiemelte az MVK dolgozóinak, sorőreinek áldozatos munkáját. Simon Gábor kiemelte: a sofőrök közül rengetegen vállalnak akár több száz órás túlmunkát is évente, amely erőfeszítést a cégnek mindenképp honorálnia kell és a sofőröket hála és köszönet illeti.

Éppen ezért tartja fontosnak azt is, hogy az érdekképviseletek, a városvezetés, a vállalat és a Miskolc Holding közös erőfeszítéseinek köszönhetően a munkavállalók a lehetőségekhez mérten a legkedvezőbb ajánlatot kapták a bértárgyalások során – éppen ezért a városvezetés üdvözli a megállapodást, mely valódi jövedelemnövekedést és kiszámíthatóságot biztosít a közlekedési vállalat alkalmazottainak.

Nem mindig sikerült megállapodni a szakszervezetekkel. 2016-ban sokkal kedvezőbb gazdasági környezetben, lényegesen alacsonyabb energiaárak mellett sem tudott a fideszes vezetés megállapodni a szakszervezetekkel, akiknek sztrájkolniuk kellett azért, hogy a beígért, de elmaradt tavalyi béremelést, az évek óta visszatartott prémiumot, a diszkrimináció megszüntetését, valamint a szakszervezetekkel való kulturált, rendszeres egyeztetést kikényszerítsék.

A tömegközlekedés egyébként országszerte problémákkal néz szembe. Elég arra gondolnunk, hogy a MÁV járatai összesen közel 6 évnyi késés hoztak össze a tavalyi évben és a késések száma közel megduplázódott 2020-hoz képest.
Debrecenben is komoly problémákkal nézett szembe a közlekedés, ott tavaly a magas költségek miatt egy ideig a villamosok sem jártak hétvégente. A példákból látszik, hogy a miskolci tömegközlekedési helyzet az átlagostól jobbnak számít, mégha az elvonások miatt tapasztalható is romlás a szolgáltatás színvonalában.

Kapcsolódó cikkek